torsdag 14 februari 2008

Hur kom älgarna hit? Eller något om de två bästa dagarna i min karriär som journalist

Först det här med älgarna; hur kommer det sig att det finns varningar för älgar på varenda väg på Öland? Jag har visserligen hört skrönorna om älgar som simmat över Kalmarsund men det ser inte så aptitligt ut att kasta sig ut i viken och simma över till den platta ön, ens förr en älg. De kanske flydde från något?
Jag tror snarare att varningarna egentligen gäller typ kurvig väg men att det inte är lika coolt eller snyggt som att ha älgskyltar. Det smälle r liksom högre med skogens konung än ett bakvänt s.

Journalisten: Jag fick åka till en låg- och mellanstadieskola och rapportera att fluortanten var tillbaka efter 15 års frånvaro! Nice. Det bästa var de små lågstadiebarnen som var sjukt roliga och ville vara med på bilder och nästan grät när de inte fick vara med i tv4 sydost(Som också var där). Dom var så coola i sin strumpläst där de sprang omkring och tvättade händer, åt mat och gurglade. Kanske ska man vara lite mer så. Lycklig över att få tvätta händerna, äta mat och gurgla.

Förutom det har jag idag intervjuat två killar i min ålder som är bönder(!). Dom var supercoola. Drev en gård med 130 kor och skulle starta en firma som hyr ut skördetröskor. Jag var inne i den helt nybyggda gigantiska ladan och fick doppa skorna i desinfektion. En rolig grej var att jag kom försent för att det blinkade nån varning om avgassystemet i firmabilen, så jag hade stannat, och höll på att ge upp hela bondemötet. Jag ringde grabbarna, men dom bra: -Nej det är nog lugnt, det är nog bara nån kontakt som krånglar. Så jag körde vidare och kom fram till gården efter ett något pinsamt motorstopp på gården. Grabbarna var helsköna och den ena hade värsta jättelabben till hand och såg helt "göra lumpen" ut fast han var helcool. Efter intervjun bjussade bönderna på syrrans hemgjorda snickers och perkulatorkaffe. Vilka killar! Det var det största jag varit med om!

Inga kommentarer: