tisdag 22 juli 2008

Top 26 låtar som handlar om ALLT: plats 18

I believe in you - Bob Dylan

1979 började många ge upp förmågan om Bob Dylans förmåga att skriva lika fantastiska låtar som under den senaste gyllene perioden 1975-76 med "Basement tapes", "Desire" och magnifika "Blood on the tracks". Bara några år sedan släpptes 1979 albumet "Slow train" som frälste stora delar av det kristna europa och är tidernas mest sålda "kristna" album. Jag tror inte att Bob Dylan kommer till Frizon-festivalen i Örebro men jag tror att det här är de texterna jag skulle citera om jag var troende kristen. Nu är jag inte det, men tycker ändå att den här låten och "Precious angel" från samma album tillhör Dylans bästa. Och det är inget dåligt betyg.

Hittade detta album i morsans hög med musikhistoria på LP och det känns som jag drack vin i salongen och skrev poem till de taktfasta tonerna av Mark Knopflers gitarr. Eller så satt jag bara på sängkanten och njöt.

Rösten är gnälligare och uppriktigare än någonsin.

"They show me to the door,
They say don't come back no more
'Cause I don't be like they'd like me to,
And I walk out on my own
A thousand miles from home
But I don't feel alone
'Cause I believe in you.

I believe in you even through the tears and the laughter,
I believe in you even though we be apart.
I believe in you even on the morning after.
Oh, when the dawn is nearing
Oh, when the night is disappearing
Oh, this feeling is still here in my heart."

Inga kommentarer: