torsdag 5 november 2009

Halv skatt i November, jag vet, det är ett oljeland.

I november betalar man bara halv skatt i november. Detta för att varje år ha råd med onödigt dyra julklappar och mat som når julsvenska höjder. Jag tjänade mer på den tiodagarslön jag får ut i natt än jag gjorde på en månad på slitgörat Runsven. Bra mycket mer till och med nu när norska kronan är uppe i 1,21. Men jag är gammal och behöver rotfyllning och sjukdomskurer så pengarna kommer inte gå till något roligare än så.

Idag var jag så trött på jobbet att jag bara skrattade åt allt så fort jag slutade jobba, och sen fick jag så ont i magen att jag var tvungen att sluta ha roligt och ta det roligt.

Det är snö här. Cirka en decimeter fluffigt puder låg på gatorna i morse. Jag kramade en snöboll och prövade min kastarm. Den var sämre än någonsin, men snön var torr och svulstig som ull, och vantarna blev inte blöta, trots att jag sopade av Markus bil med tumvantsnävarna. Det var sån där härlig knastrig snö man bara borstar av sig. Det är så vitt när den stora vita björnen har lagt sig över gatorna.

Jag köpte en Kalinka red star när jag kom hem. Det är bland det mest prisvärda man kan dricka här. 20 kronor för en kall alkoläsk med härligt syrlig smak, gjord på billig rysk vodka. Den har en härligt uppfriskande spritsmak och är osedvanligt osöt.

Nu lyssnar jag på Clem Snide. Coolt namn.

Inga kommentarer: