onsdag 28 november 2007

En morgondröm

Klockan 07.33 kliver jag som vanligt på den vitröda bussen. Ett tunt snötäcke har lagt sig över den krokvägade studentstaden. Jag slår mig ner på en fönsterplats och låter den stora landsvägsbussen föra mig ut på de smala vägarna i väster. Med små hörlurar i öronen låter jag ögonen sjunka ihop och hasar ned på sätet. Det tar inte lång tid att somna i gryningsmörkret.
Det är så behagligt att sluta ögonen och försvinna i det rödsvarta landskapet under ögonlocken. Små tågvagnar flyger upp och ner över små spår och en apa ropar någonting. En liten grön varelse med spetsiga öron svingar ett svärd och utstöter små stön medan den flyttar på stenar. Någon sover hopkrupen i en soffa med ett täcke omkring sig. Jag skrattar. Någon speglar sig med en stor svart jacka och vrider sig och vänder. Plötsligt känner jag hur någonting lättar i mitt hjärta. Det kännssom om jag lyfter. Det känns som om hela bussen lyfter och svävar ut över de öppna fälten vid Kristbergs kyrka.
Lilleberg! Storeberg! Jag hoppas att platserna jag alltid drömmer om på vägen till skolan ska vara precis så underbara som jag hoppats. Lilleberg med den röda stugan på den lilla gräsbeklädda kullen, som reser sig mitt i urskogen som ett glatt torp i Lönneberga, och Storeberga med sina bruksfester och skördelag, dit alla kommer och utför dagsverken och i utbyte får en kagge mjöd.
När jag öppnar ögonen har bussen landat igen, och tagit sig in i de gråa industriområdena vid Myntgatan. Jag kliver av bussen vid Verkstadstorget och drömmer att solen bakom verkstadstaken en dag ska skina över en annan verklighet än den bistra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oi, achei seu blog pelo google está bem interessante gostei desse post. Gostaria de falar sobre o CresceNet. O CresceNet é um provedor de internet discada que remunera seus usuários pelo tempo conectado. Exatamente isso que você leu, estão pagando para você conectar. O provedor paga 20 centavos por hora de conexão discada com ligação local para mais de 2100 cidades do Brasil. O CresceNet tem um acelerador de conexão, que deixa sua conexão até 10 vezes mais rápida. Quem utiliza banda larga pode lucrar também, basta se cadastrar no CresceNet e quando for dormir conectar por discada, é possível pagar a ADSL só com o dinheiro da discada. Nos horários de minuto único o gasto com telefone é mínimo e a remuneração do CresceNet generosa. Se você quiser linkar o Cresce.Net(www.provedorcrescenet.com) no seu blog eu ficaria agradecido, até mais e sucesso. If is possible add the CresceNet(www.provedorcrescenet.com) in your blogroll, I thank. Good bye friend.

Anonym sa...

Jävla bajs. Här tror man att det kommer en fräsch frisk kommentar och så är det spansk spam! Fan!
/Upphovsmannen

Anonym sa...

Jobbigt med de där spammen. Har du inga bilder att lägga upp? Det skulle tveklöst piffa till det aningens...
/Dan