fredag 1 augusti 2008

Top 26 låtar som handlar om ALLT: plats 13



Noll (utan titel) - Kent

De kanske viktigaste åren för min personliga utveckling var förmodligen åren 2000 och 2001. Förutom att jag träffade min först kärlek, blev dumpad för första gången och lärde mig på nytt att sova och vakna och hitta en vardagslunk, så var det så att under dessa år släpptes oförglömliga album som Håkan Helsströms debut, Radioheads kryptiska och vackra väg ut ur min musiksmak med Kid A och Amnesiac(Även om jag uppskattar 2003 års Hail to the thief så har den aldrig riktigt nått mitt hjärta, och In rainbows ska vi inte ens tala om), och slutligen den kanske viktigaste skivan, Kents B-sidor 95-00.

Det hela fick sitt oundvikliga crescendo på Kalas-turnén 2002. Bandet spelade min absoluta favoritlåt Noll och medan hela publiken stod still och inte fattade nästan någonting stod jag och hoppade, grät och skrek med i låten så att jag blev tillsagd av en vakt (Han bad senare om ursäkt, men han hade en poäng, eftersom det låg en viss fara i att min 190 centimeters kropp med tillhörande teleskoparmar studsade omkring två meter över de korta Kent-tjejernas huvuden).

Under samma konsert hade jag tidigare träffat mitt ex som jag precis höll på att komma över, och hoppat över ett stort kravallstaket från baren där hon satt, för att thåström spelade "Var e vargen" och var fullkomligt briljant. Det var en vacker tid. Jag var 18 år och på konserterna som turnerade runt i landet för en spottstyver fanns Håkan Hellström, Kent, Thåström och Bob hund. Idag är det bara Patrik Isaksson, Uggla, Sugarplum Fairy, the Ark och Backyard babies för hela slanten. Det är inte samma lika.

Att bandet spelar i Lejongropen i kväll den första augusti i folkparken i Norrköping (Om du läser det här Kalle, även om du inte gillar Kent, så är det precis där vi fikade och kastade en snusdosa mellan oss förra året) gör inte att jag tänker mindre på hur det var för 6 år sedan.

"Och Du tystnar om natten
Du är lättskrämd kan inte låta bli att le
Din bästa vän är elektriciteten
och så tänder Jag ljuset
Trots att Du hatar att klä av dig när Jag ser
alla platser som sommarsolen svek

När Du är tunn som luft
Så är Du nästan perfekt
Du gör mig lugn när alla ljusen har släckts
Bara en sekund då är Jag nästan perfekt
kom gör mig lugn Jag klär i din andedräkt"

1 kommentar:

Kalle Brage sa...

Jorå, jag läser. Det är klart.