onsdag 11 januari 2012

Den bästa musiken 2011?

Försöker tänka efter lite kort vilka albumsläpp som gjort mig glad förra året. Kommer direkt att tänka på Bright eyes lite osköna men stundtals underbara "the people's key". Ett religiöst koncept, visst, men ibland blir det nästan lite college-rock av det hela, vilket känns lite märkligt.

Vidare: Bob hunds "det överexponerade gömstället" kändes uppfriskande.

Deportees "Islands & shores" och Jonathan Johanssons "Klagomuren" är fräscha välproducerade album, men jag måste lyssna in mig bättre.

Gamla favoriterna Radiohead överraskade med att ha några fina låtar på sitt schizofrena albun "King of limbs". Mellan alla oljud hittar "Codex", "Give up the ghost" och "Separator" ut.

My morning jacket får mig direkt med "Victory dance" men deras album "Circuital" får mig inte riktigt att fastna i det långa loppet. Lite för...amerikanskt kanske.

Sammanfattningsvis: Som vanligt är jag givetvis inte i fas med marknaden men i år har jag följt en del skivsläpp åtminstone och det är kul att vara med lite från början ibland. Nu blir det att fortsätta krydda spotify-listorna och fortsätta lyssna på de gamla vanliga albumen med Dylan, the Shins, the national och Bright eyes. Fy fan vad tråkig jag är. Nu har jag skrivit nåt i alla fall. Det här var också en dag.

4 kommentarer:

Kalle Brage sa...

Jag fattade just Bon Iver. Det är så bra att jag bara kan garva åt det. På riktigt alltså, proppen går, det kanske är någon frustrationsgrej. De har säkert redan hört den, men Perth, herregud.

Och vad gäller Circuital fattar jag vad du menar. Men låten Circuital är ju fantastiskt.

Jävla synd också att R.E.M. aldrig gjorde ett till kanonalbum, i år hade kunnat vara året.

Kalle Brage sa...

Med "De har säkert redan hört den" menar jag såklart "Du har säkert redan hört den".

Hehe.

Anton Alexis sa...

Mmm Perth är vacker. Förstår att du gillar den. Ligger med i min spotify-spellista som spelas flitigt.

Exakt: Låten Circuital är fantastisk. Känns som vi tangerar varandra rätt mycket i muskismak. Även om du förmodligen i vanlig ordning dinerar en bredare kost av den där popkulturella svängen.

Det finns förmodligen mycket där ute för mig att upptäcka.

Kalle Brage sa...

Jag har nästan ingen koll, förutom på de fyra eller kanske fem nya skivor jag kanske köper på ett år. Men jag brukar researcha dem rätt väl innan!