söndag 29 juli 2007

She raise me up

Mår lite märkligt. Bakis och konfunderad. Resignation är ett ord som återkommer i mitt huvud. Mental resignation och ett stiltje. Ett visst mått apati. Uppgivenhet. Men en strimma av ljus när jag hör Meghan Julius sjunga "First day of my life" på Youtube.

lördag 21 juli 2007

I must belong somewhere-abrovinker och internettrötthet

Saker som är annorlunda 2007: World cup har fått en revival. Det är lätt att få jobb. Det är väldigt sällan klarblå himmel. Tjejerna är inte lika snygga(förutom i Borensberg, Motala och Avril Lavigne). Man badar inte. Man blir väldigt bakfull av starköl men inte sprit(det har man inte råd med). Man har inte råd. Man känner sig evigt singel. Femkommatvåan är billigast på systemet. Det upptäcks att Prince är goda i nyktert stressat tillstånd medan Marlboro funkar på fyllan och alla billigare märken bör undvikas. Senare dementeras allt, röka är äckligt, vattenpipa gott. Gitarrångesten ökar(Storheten med de två ackorden E och A blir äntligen förklarad, den ena är dominant och den andra något annat, ungefär som pardans, men det hjälper inte, högerhanden hängeer inte med). Jag tycker INTE att det är dyrt på systemet, trots att jag dricker en del och har lite pengar. Ser fram emot en lätt prishöjning i proportionerna att jag köper sex öl i stället för åtta, för hälsans skull. Karle vinner division 5.

tisdag 3 juli 2007

When I feel lost I am not at all


Bright eyes visade sig vara fantastiska musiker med två energiska kvinnliga trumslagare.


Fullständigt öppet homosexuelle Rufus Wainwright var magisk och charmade alla.

Mannen som aldrig ler verkade samlad.

Jag tillhör den lilla skara fans som både är glada och står för att vi missade/ignorerade/bortsåg från/inte förstod Bright eyes genombrott med "Fevers and mirrors" och "Lifted or the story is in the soil keep your ear to the ground" omkring år 2000. Det var för deprimerande och ångestfyllt att höra de A4-långa texterna som var ackompanjerade av antingen kaos eller en klinkande gitarr. Men jag har följt med. Och den icke så kritikerrosade "I'm wide awake it's morning" blev snabbt min favorit. Plötsligt var allt samlat, och det var musik, och det fanns någon som skrev musik om något som betydde något för mig. Livet, döden och sökandet efter någonting mer. Att texterna är i fokus står fortfarande klart men nu finns där plötsligt musik som är mer en uthärdlig. "Digital ash in a digital urn" håller inte samma jämnhet men innehåller å andra sidan Depeche mode-flirtande monsterhiten "Easy/lucky/free" och flera andra riktigt kramgoa I-poddiga låtar. Men så kom "Cassadaga" och jag insåg att kritikerna inte fattar någonting och att Conor förstått allt. Vilken musik, vilka texter, vilka stråkar, trumpeter och orglar. "Four winds" får mig att tappa balansen, "Hot knives" att längta till Nebraska och Black hills och "Middleman" beskriver allt. Årets skiva släpptes 9 april och jag är glad att jag äntligen har den. Att sedan se Bright eyes live var overkligt och groteskt bra. På grund av trötthet efter allt rännande för att se halvdana förakter på Accelerator var jag lite för trött för att leva med till fullo. Men jag var där och stod ett tiotal meter ifrån bandet och det var fantastiskt tight och bra och en dag ska jag lära mig att skriva koncentrerade och koncisa recensioner.